6. Tips & tricks

14 mei 2019 - Oranjestad, Aruba

Bon dia,

Even een ander verhaal dan anders. Inmiddels ben ik bijna zeven weken op Aruba en heb ik wat tips en tricks verzameld over het vertrek als verpleegkundige naar Aruba, de vliegreis en aankomst, de eerste dagen en eerste werkdagen op het eiland en to do tips op het eiland. Voornamelijk gericht op lezers die wellicht ook op Aruba komen werken, maar ook leuk om te lezen voor mensen die dat niet doen. Veel leesplezier!

Voor vertrek

De weken voordat ik naar Aruba vertrok, stonden in het teken van verhuizen, spullen verzamelen- en aanschaffen om mee te nemen en afscheid nemen van familie en vriendinnen. Voor het inpakken van je koffers heb ik de volgende tips:

• Neem niet teveel kleding mee! Al in de eerste week besefte ik dat ik veeelste veel kleding bij me heb. Je draagt toch vaak hetzelfde in je vrije tijd. Bij Respaldo dragen we een werk t-shirt, in het ziekenhuis werk je in uniform. Thuis draag ik gemakkelijke, luchtige kleding zoals een kort broekje en hemdje (of een bikini natuurlijk). Alleen wanneer ik erop uit ga of opstap ga draag ik ''leuke'' kleding zoals jurkjes en rokjes. Twijfel je over iets om mee te nemen? Laat het thuis haha.
  • Een of twee vestjes zijn fijn om mee te nemen wanneer het 's avonds afkoelt. Hetzelfde geldt voor luchtige, lange broeken. Het is hier 's avonds ook nog warm, af en toe voelt het ''fris'' (24 graden...).
  • Kies schoenen welke comfortabel lopen en bij veel outfits passen. En wederom, neem niet zoveel schoenen mee..! Ik draag mijn slippers meer dan schoenen.
  • Neem persoonlijke spulletjes mee om je onderkomen op Aruba mee in te richten, zoals foto's. Het geeft sfeer en het haalt herinneringen op. Ook eigen beddengoed kan fijn zijn.
  • Handige dingen welk ik onder andere heb meegenomen zijn:
    • Earplugs (voor in het vliegtuig, voor als het lawaaierig is tijdens het slapen in je verblijf op Aruba en/of tijdens het uitgaan) en een slaapmasker
    • Wereldstekker voor de V.S. (type A of B) en een spanningsomvormer (op Aruba is er 110 V en in Nederland 220 V)
    • Stoffen tasjes
    • Dunne strandhanddoek
    • Een pet/hoed.

De vliegreis

De vliegreis van Amsterdam naar Aruba duurt circa 10 uur, een lange zit! Een aantal dingen waardoor ik de reis wat aangenamer heb kunnen maken:

• Ga optijd in de boarding rij staan zodat je vroeg in het vliegtuig zit en je jezelf kunt installeren.
  • Neem vliegtuigsokken (verkrijgbaar voor een paar euro bij de Action, maar ook voor iets meer geld bij reiswinkels) en dikke comfortabele sokken mee om aan te trekken.
  • Trek lekker je schoenen uit, comfort first!
  • Draag een t-shirt met een vest of trui en een comfortabele broek. Trek laagjes aan, zodat je je kunt aanpassen aan de temperatuur in het vliegtuig. Bij mij was het erg warm aan boord. Het kan ook (onaangenaam) koel zijn.
  • Neem zelf koekjes/snoep mee. Denk ook aan kauwgom/pepermunt om af en toe een frisse smaak te hebben.
  • Blijf wisselen van positie, beweeg je benen en voeten om de bloedcirculatie te stimuleren.
  • Loop regelmatig een rondje door het vliegtuig, wederom goed voor de bloedcirculatie en het voorkomt stijfheid.
  • Neem tijdschriften, boeken, puzzels mee om je onderweg te vermaken.
  • Blijf goed drinken, en dan voornamelijk gewoon water. Tussendoor kun je ook naar de pantry van de stewardessen lopen om een glas drinken te vragen (ik vloog met KLM).
  • Neem een nek kussentje mee, ligt veel comfortabeler wanneer je in slaap valt.
  • Neem eigen oordopjes of koptelefoon mee voor het kijken van films en voor het luisteren van muziek. Daarnaast zijn geluidswerende oordopjes/earplugs fijn om bij je te hebben.

Aankomst

• In het vliegtuig vul je de ED-kaart in, hierop geef je aan wie je bent, waar je verblijft, hoelang je blijft en wat je reisdoel is. Deze lever je bij aankomst op het vliegveld in (vraag goed na bij het ziekenhuis of het detacheringsbureau wat voor jou de juiste procedure is bij aankomst op het vliegveld!!).
  • Vervolgens haal je natuurlijk je bagage op en gaat dit door een bagagescanner.
  • Wanneer je de deuren van het vliegveld uitloopt, voel je gelijk de tropische warmte! Even wennen, helemaal na zo'n lange reis.
  • Tegenover de uitgang van het vliegveld vind je Budget Autoverhuur, waar een huurauto klaar staat. Formulieren ondertekenen en op naar je verblijf. Download voor vertrek een offline kaart van Aruba op Google Maps of download de app Maps.me, dan vind je gemakkelijk de weg (ook tijdens de rest van je verblijf).
  • De meeste auto's hier zijn automaat en het verkeer is meestal redelijk druk. Even opletten en wennen. De hoofdwegen zijn meestal goed of redelijk goed begaanbaar, echter zitten er soms kuilen of hobbels in de weg. Let goed op bij de rotondes, sommige weggebruikers zijn (nog) niet helemaal bekend met het rijden op rotondes. Om ongelukken of andere fratsen te voorkomen, verleen ik regelmatig voorrang terwijl de ander dat niet heeft...
  • Toen ik in mijn appartementje aankwam, was ik helemaal hyper en blij dat ik was gearriveerd. Door het tijdsverschil van 6 uur was ik eigenlijk best moe, ik ben wel tot ongeveer 22 uur Arubaanse tijd wakker gebleven om gelijk in het ritme van hier te komen. De eerste nacht heb ik weinig geslapen en was ik om 5 uur al wakker. Ach, dat hoort erbij...

Eerste dagen op het eiland

• Een van de eerste dagen heb je een afspraak met de HR afdeling van het ziekenhuis, om wat zaken te regelen en bespreken.
  • Daarnaast heb ik de eerste dagen het eiland verkend en boodschappen gekocht.
  • Over boodschappen gesproken, veel Nederlandse producten hoef je hier niet te missen. De Superfood verkoopt Jumbo producten, de Lings en Sons een aantal Albert Heijn producten en in andere supermarkten vind je ook geregeld Nederlanse merken en producten. Daarnaast is het (vind ik) natuurlijk leuk om andere producten te proberen. De prijzen liggen helaas een stuk hoger dan in Nederland, boodschappen doen kan dus een dure aangelegenheid zijn als je niet oppast.
  • Ik moest, en moet soms nog steeds, wennen aan de temperatuur en het klimaat hier. Gemiddeld is het hier 28 tot 34 graden, en dat dag in dag uit. Gelukkig waait het hier vrijwel altijd, wat de temperatuur in de schaduw aangenaam maakt. Wees vooral niet te fanatiek door allerlei activiteiten overdag (in de zon) te plannen, want dat is niet fijn. Echt niet.
  • Pas je aan aan de temperatuur hier en denk eraan je goed in te smeren met zonnebrand wanneer je naar buiten gaat! Anders ben je in no time zo rood als een kreeft. En dat wil je niet..!
  • Voor als je langer dan een maand op Aruba komt werken en/of je zelf een verblijf moet vinden: google is your friend en daarnaast zijn er een aantal Facebook groepen waar je een oproepje kunt plaatsen (o.a. Vraag en Aanbod Aruba en Durf te vragen Aruba). Hetzelfde geldt voor een huur- of koopautootje. Er zijn verschillende complexen waar werknemers van het ziekenhuis wonen, enkele zijn: Patiri, Marquee Apartments, Fran Ger, Aquazul, Blue Village, Perle D'or of White Beach. Daarnaast kun je ook een appartementje zoeken buiten een complex, mocht je dat prettiger vinden.

Eerste werkdagen en het werken

• Als nieuwe medewerker word je ingewerkt op de afdeling waar je komt te werken. Over hoe dat verloopt, kan ik helaas niet veel vertellen omdat dit per afdeling natuurlijk verschilt.
  • Als tip kan ik wel meegeven om veel vragen te stellen, open te staan voor je collega's en bij onduidelijkheid om opheldering te vragen.
  • Veel gaat hetzelfde als in Nederland, maar er zijn ook zaken welke anders verlopen. Het is wennen en neem daar ook de tijd voor.  Je maakt veel veranderingen door in een korte tijd!
  • Het tempo ligt over het algemeen lager dan dat we in Nederland of België gewend zijn. Pas je daarop aan en ga mee in de flow van de afdeling.
  • Stel je bescheiden op en probeer geen haantje de voorste te zijn. Hiermee bedoel ik, dat je verschillen voor jezelf best mag opmerken maar je kunt- en hoeft hier niet alles te veranderen. Verschillen zijn prima, hoe we in Nederland werken is voor Arubanen niet gebruikelijk en hoe op Aruba wordt gewerkt is voor Nederlanders niet gebruikelijk. Je hebt, als het goed is, een bewuste keuze gemaakt om op Aruba te gaan- en willen werken! Houd dit in je achterhoofd en laat alle nieuwe indrukken op je inwerken.
  • Probeer het Papiamento op te pikken, zoals de meest gebruikte woorden:
    • Begroetingen (bon dia = goedemorgen, bon tardi = goedemiddag, bon nochi = goedenavond/goedenacht, ayo = tot ziens, te mañan = tot morgen)
    • Beleefdheidsvragen (con bai of con ta bai = hoe gaat het)
    • Bedanken (danki = bedankt, masha danki = heel erg bedankt), alsjeblieft (por fabor), graag gedaan (di nada)
    • Vragen om herhaling (ablief = sorry?)
    • Meer vaak gebruikte woorden en/of zinnen op je afdeling.
  • Je leert veel over non-verbale communicatie en je wordt handig in het ontdekken wat iemand vraagt- of van je wil. Doordat er soms een taalbarrière is of mensen moeilijk verstaanbaar zijn, leer je op een andere manier te communiceren dan dat je gewend bent. Ik vind dit leuk en leerzaam omdat het je anders leert kijken naar de zorgvragers en de zorgverlening. Daarnaast neem je de ervaringen mee in je verdere carrière als verpleegkundige.

To do op Aruba

• Stranden: er zijn veel en verschillende stranden te vinden op Aruba.
    • Palm Beach en Eagle Beach kun je omschrijven als de meer toeristische stranden, met hotels en hun parasols en strandbedjes. Het strand is er spierwit en de zee knalblauw, maar je ligt dus wel met heel veel anderen op het strand (al zijn er op Eagle Beach ook rustiger stukken te vinden).
    • In het noorden van het eiland kun je naar Malmok, Boca Catalina en Arashi. Deze stranden zijn rustiger en minder toeristisch. Het zijn rotsachtige stranden met palapa's (houten parasols). Hier is het aan te raden om een strandstoel mee te nemen.
    • In het zuiden kun je onder andere naar Mangel Halto, een strand met mangrove bos waar je lekker in de schaduw kunt zitten. Daarnaast kun je naar Baby Beach en Rogers Beach, deze stranden zijn gelegen in het uiterste zuiden van Aruba.
    • Voor de rest zijn er nog kleinere strandjes zoals Surfside Beach, Divi Beach en Manchebo Beach.
    • Verken het eiland en onderzoek wat jij een fijn strand vindt om te verblijven!
  • Andere mooie plekken welke ik tot nu toe heb bezocht:
    • California Lighthouse: de spierwitte vuurtoren in het noorden van Aruba. Het ligt iets hoger gelegen, waardoor je een mooi uitzicht hebt over het eiland.
    • Natural bridge en omgeving: gelegen aan de rand van het Arikok National Park. Het is een ruige, onbewoonde omgeving en totaal anders dan de westkant van het eiland. Daar in de buurt vind je de Bushiribana goudmijn, ook leuk om even te kijken.
    • San Nicolaas: een dorpje in het uiterste zuiden van het eiland, opgevrolijkt met prachtige muurschilderingen.
    • Donkey Sanctuary: de ezelopvang op het eiland waar je rond kunt kijken en de dieren kunt voeren.
    • Oranjestad: de hoofdstad en tevens grootste plaats van het eiland. Het heeft oude en karaktiristieke panden, leuk om rond te wandelen.
    • Alto Vista Kapel: een kerkje op gelegen op een afgelegen, wijdse plek. Bijzonder om even rond te lopen.
    • En er valt nog veel meer te bezoeken en bekijken, er staat nog vanalles op mijn to do lijst!
  • Eten en drinken:
    • Een van de eerste restaurantjes waar ik heb gegeten is the Local Store. Een gezellig en sfeervol restaurantje waar je ook buiten kunt zitten. Daarnaast lekker eten voor prima prijzen.
    • Eduardo's Beach Shack: healthy and hip! Heerlijke acaibowls, smoothies, maaltijden en gezonde snacks.
    • Bugaloe: leuk om zowel een hapje te eten, een drankje te doen of op stap te gaan.
    • de Suikertuin: een mooi en sfeervol restaurantje waar je heerlijk kunt eten (en zitten).
    • Surfside Beach Bar: de lekkerste fresh lemonade en daarnaast eten voor een goede prijs. Het is naast het vliegveld gelegen, een leuke plek om vliegtuigen te spotten of bezoek op te wachten totdat het vliegtuig is geland.
    • Moomba Beach Bar: beroemd om op zondagavond lekker te dansen. Ook op andere dagen leuk om 's avonds te eten en te zijn.
    • Dit is wat ik zo kan bedenken, wederom zijn er veeel meer plekken om te ontdekken!

Zo. Een hele lijst met informatie, alles uit eigen hand en eigen beleving. Met nog 2/3 deel van mijn tijd hier te gaan, ga ik vast en zeker nog veel meer ervaren en ontdekken op Aruba. Wie weet komt er later een deel 2 met tips & tricks, voor nu hoop ik dat het nuttige en leuke informatie was!

Wil je meer van mijn verhalen lezen en als eerste weten wanneer een verhaal online komt? Meld je dan aan voor de mailinglijst!

Ayo :)

IMG_20190505_160006_639

1. Herm en Rina:
    14 mei 2019
    Danki voor te tips&tricks! 👍🏻
  2. Anouk:
    15 mei 2019
    Dat zijn de leuke dingen ja!! Zo jaloers!