7. Actieve activiteiten en mijn eerste gasten op Aruba

27 mei 2019 - Oranjestad-West, Aruba

Bon dia,

Na mijn vorige blog vol met tips is het weer tijd voor een ''normale'' blog met mijn belevenissen alhier. Aangezien de vorige blog 5 mei online stond, moest ik even in mijn geheugen graven wat ik vanaf die dag heb gedaan..!

Vanaf 6 mei begon de werkweek weer en was de laatste inburgeringsles. Het waren vier leerzame en interessante lessen over Aruba. Daarnaast ging ik op dinsdag de zonsondergang bekijken en fotograferen bij de Divi divi bomen op Eagle Beach. Een populaire plek om te trouwen en foto's te maken. Trouwen op het strand zie je hier sowieso heel vaak. Verliefde stelletjes die op idyllisch op het strand elkaar het ja-woord geven. Awh...!

20190507234822_IMG_1957

Zondag 11 mei stond de teambuilding van Respaldo op de planning. Medewerkers van veel verschillende afdelingen deden mee, leuk om ook mensen van buiten mijn eigen afdeling/gebouw te ontmoeten. We werden in drie teams ingedeeld en deden allerlei actieve activiteiten, waaronder het welbekende vlot bouwen. Het was een gezellige en leuke middag, welke uiteraard werd afgesloten met lekker eten.

Woensdag 15 mei heb ik al m'n moed en sportiviteit verzameld om de Hooiberg te gaan beklimmen, samen met een andere verpleegkundige. Gezien de intensiteit en de warmte hier, wordt het aangeraden om de tocht 's ochtends vroeg of aan het einde van de middag te ondernemen. Tegen 18.00 uur begonnen we met de klim, gelukkig kun je de tocht middels 562 traptreden bewandelen, maar pffff..! Wat een pittige klim zeg. Meteen gemerkt dat ik hier vrij weinig aan mijn conditie doe. De klim was echter wel de moeite waard, wauw wat heb je op de top een mooi uitzicht over het eiland. Je ziet vliegtuigen landen en opstijgen en ziet meer herkenningspunten. Daarna aten we als beloning heerlijke falafel bij de Sultan, een restaurant gelegen  vlakbij de Hooiberg.

20190515_182109

Vrijdag 17 mei bracht ik maar weer eens een bezoekje aan Eduardo's Beach Shack. Echt, als je naar Aruba gaat, eet daar een bowl! Zaterdag begon de Papiamento cursus welke ik via Respaldo volg. 13 lessen waarin in de basis van het Papiamento ga leren. We kregen een lesboek uitgereikt en begonnen met voorstellen van jezelf en de vervoegingen van werkwoorden. Throwback naar de middelbare school! Wel erg leuk om te doen, omdat ik het geleerde gelijk in de praktijk kan brengen en ook collega's en clienten beter begrijp. Aan het einde van de les kregen we zelfs huiswerk..!

Zondag 19 mei begon met een werkdag en eindigde met het ophalen van twee vriendinnen uit Nederland van het vliegveld. Zij kwamen vakantie vieren op Aruba en mij bezoeken. Tegen 18.00 uur stond ik klaar met een welkomsbordje en nam ik ze mee naar hun onderkomen (ze konden bij mij op het complex een huisje en auto huren, hoe handig). Ze namen een leuk cadeautje mee, een sleutelhanger met Fryske klompjes!

Snapchat-1176687751

Helemaal gaar van de lange vlucht en jetleg hebben we een hapje gegeten bij Local Store, ze waren gelijk fan haha. Ze waren, begrijpelijk, niet te porren voor een avondje Moomba maar doken lekker hun bed in. Ik nam nog wel even een kijkje in de Moomba.

Maandag waren de meiden al vroeg wakker en vertrokken we 's ochtends naar Moomba Beach om daar lekker op het strand te liggen.

20190520_114150

Nog even door Palm Beach gelopen en vervolgens boodschappen gedaan bij de Superfood. Ze keken hun ogen uit en sloegen eten e.d. in voor de komende dagen. 's Avonds ging ik weer even naar bed, want ik werd ingewerkt in de nachtdienst op het werk. Vier nachten stonden op de planning... 's Nachts liggen de cliënten natuurlijk in bed en verleen je niet zoals overdag zorg. We begonnen met het uitzetten van de medicatie en het bestellen van medicatie. Daarna deden we wat voor onszelf: serie kijken, lezen, computerdingen regelen of een puzzeltje maken. Daarnaast loop je af en toe een ronde om te kijken of iedereen nog in bed ligt of stimuleer je cliënten om naar het toilet te gaan. Om 7 uur de volgende ochtend was ik vrij en ging ik gelijk mijn bed in. Uitgeput en een soort jetleg gevoel... Ik sliep deze dagen tot circa 16.00/17.00 uur (+/- 8 uur) en daarna begon de dag pas voor mij. Het veranderde ritme viel me best zwaar en was wennen. Ik ben liever actief en onderneem iets op mijn werk, maar goed... nachtdiensten horen nu eenmaal (vaak) tot werken in de zorg! Hopelijk gaat het nog wennen. 's Avonds voor het werk zag ik de meiden en aten we samen. Ze vermaakten zich volgens mij goed en hebben veel van het eiland kunnen zien.

Vrijdagochtend kwam ik ''uit'' de nachtdienst en sliep ik tot 14.00 uur. Weekend! Ik besloot naar mijn favoriete strand Boca Catalina te gaan. Heerlijk om bij te komen naar deze gekke werkweek. Daarna ging ik met de meiden in Palm Beach een pizza eten en souvenirs kijken. Toen sloeg de vermoeidheid toch wel in en lag ik weer op een normaal tijdstip in bed. Zaterdag nam ik de meiden mee naar de oostkust van Aruba en gingen we naar de Natural Bridge, Natural Pool en Bushiribana goudmijn.

2019-05-26 12.20.00 1

Daarna had ik mijn tweede Papiamento les en gingen zij naar het strand. Na de les zocht ik ze op op het strand en genoten we daar van de zon en de zee. 's Avonds aten we wederom bij Local Store haha. Lekker eten, goede sfeer en goede prijzen. Waarom zou je dan naar iets anders gaan? Daarna dofden we ons op en gingen we naar de karaokeavond in de Bugaloe. Daar deden een aantal want-to-be zangers flink hun best om een mooi nummertje te zingen, prima vermaak. Zondag gingen we als brunch naar Café the Plaza in Oranjestad en daarna reden we door naar Baby Beach. Een strand in het uiterste zuiden van het eiland waar ik, schaam schaam, nog niet was geweest. De meiden waren er erg enthousiast over dus dit keer namen ze mij mee op sleeptouw. En ja, ik begreep hun enthousiasme. Wat een mooi strand een super blauwe zee! We hielden een uitgebreide fotoshoot op deze fotogenieke plek en genoten van het mooie strand, de zee en de warme zon. Om af te koelen doken we daarna in het zwembad van een barretje naast Baby Beach. Het leek wel een soort infinity pool, ook mooi...!

20190526_15264820190526_152611

Daarna was het weer mijn beurt om de reisleider te zijn, ik nam ze mee naar een van mijn favoriete plekken: Surfside Beach Bar. Daar aten we een heerlijke burger of kipsaté met uiteraard: de fresh lemonade. Deze viel goed in de smaak. 's Avonds maakten we ons klaar voor de welbekende zondag-Moomba avond, maar helaas viel het deze week een beetje tegen. Dit weekend is er een groot soul festival op Aruba en in de Moomba was het niet zo gezellig als normaal op zondag. Een kleine teleurstelling... Maandag moest ik weer werken, dus zo erg vond ik het niet om optijd in bed te liggen haha.

Ik vond het heel leuk en gezellig dat de meiden langskwamen op Aruba en ik hun tips kon geven over mijn woonplaats en ze zelf mooie plekken kon laten zien. Dat deed me weer even beseffen dat ik momenteel een bijzondere en mooie woonplaats heb! Vooral in het weekend voelde het als vakantie, heerlijk. Woensdag vliegen ze weer naar huis en zal ik mijn leventje alhier weer vervolgen. De volgende gasten komen over een kleine maand aan, ook heel veel zin in :)

Bon siman, ayo!

1. Aafke:
    28 mei 2019
    😍😍😍
  2. Herm en Rina:
    28 mei 2019
    inderdaad, een prachtige tijdelijke woonomgeving!
  3. Marloes:
    29 mei 2019
    Leuk mad!! En super foto's ook!