11. De laatste update blog en de laatste Aruba tips

28 september 2019 - Oranjestad, Aruba

Bon dia,

Aii aii Madelon… 6 augustus was m’n laatste blog zie ik. Hoog tijd voor deze laatste update-blog! Daarnaast heb ik een afsluitende blog geschreven over mijn totaal ervaring hier op Aruba. Genoeg te lezen dus, let’s start!

Een van de redenen van de lange radiostilte is dat m’n leventje hier voort kabbelde en ik veel heb gewerkt en op het strand heb gelegen. Niet leuk om dat telkens hetzelfde te lezen dus, haha! Aan de hand van mijn agenda en foto’s zal ik wat highlights benoemen van de afgelopen tijd.

12 augustus ging ik met twee verpleegkundigen ‘s ochtends windsurfen. Zij hadden het al eens eerder gedaan, voor mij was het de eerste keer. Pfoe, dat was best lastig! Balancerend op het surfboard en dan ook nog het zeil omhoog hijsen. Ondertussen niet in het water vallen en rustig blijven staan. Ik heb een aantal pogingen gedaan en vervolgens de andere meiden geholpen en naar ze gekeken. Het was een leuke maar lastige ervaring!   ‘s Middags hadden we afgesproken om op Divi Beach te gaan liggen. Pssst… inside tip, hier kun je gratis op de strandbedjes van het naastgelegen hotel liggen. Heerlijk liggen luieren en kletsen. Vervolgens dronken we een biertje of cocktail bij de strandbar. Om de dag af te sluiten met sushi! Die week regende het een aantal dagen flink. Het leek net de Nederlandse herfst maar dan met tropische temperaturen. Stiekem wel lekker!

Ik werkte mijn diensten, ik lag op het strand, ik ging naar Eduardo’s… En werkte eind augustus mijn laatste reeks Arubaanse nachtdiensten. Yes! ‘’Maar’’ drie nachten, die snel en soepel verliepen. Een van de nachten heb ik met m’n moeder gebeld, zodat ik haar mijn werk kon laten zien. Want tsja, cliënten in beeld is niet zo professioneel hè. Al filmend de afdeling laten zien waar ik werk. Verder schreef ik mijn eerder genoemde afsluitende blog, werkte ik aan mijn fotoboek en keek series en films.

3 september had ik het plan om alvast maar wat souvenirs in te slaan in Oranjestad. Wat dingetjes voor mijzelf en voor het thuisfront natuurlijk. Daarnaast maakte ik een afspraak voor het zetten van een Aruba-tattoo voor het einde van de maand.

Verder nam ik mij voor om deze maand nog een aantal keren de zonsondergang te gaan bekijken op het strand, samen met mijn camera. Het is bijna gewoon geworden, die mooie luchten. Toch wilde ik die nog een aantal keer bewust meemaken en bekijken! En veel foto’s maken natuurlijk. Een van die avonden was ik van plan de zonsondergang bij de vuurtoren te gaan bekijken. Ik was te ‘’pocopoco’’, toen ik was aangekomen zakte de zon net in de zee, oeps. Toch nog een aantal hele mooie foto’s van de vuurtoren zelf kunnen maken.

2019-09-09 07.37.28 120190909235700_IMG_2113IMG_2227

En toen werd het 13 september: de dag dat mijn vader de reis naar Aruba maakte! Uit het werk bij Surfside zo’n heerlijke lemonade gedronken en de landende vliegtuigen in de gaten gehouden. Toen het blauwe vliegtuig van KLM eraan kwam naar het vliegveld gereden en vol spanning op hem gewacht. Oh, wat was ik blij om hem na ruim vijf maanden weer te zien! Maar weer terug gereden naar Surfside voor zijn eerste Arubaanse biertje. Vervolgens naar zijn bed&breakfast bij mij om de hoek om zijn spullen te brengen. Die B&B was trouwens erg bijzonder ingericht, alsof je bij je Spaanse oma op bezoek ging… Op naar Local Store voor een heerlijke burger en een biertje. Toen werd meneer toch wel een beetje moe, dus allebei naar huis gegaan. We hebben een hele mooie en fijne week samen gehad. Ik heb hem alle highlights van Aruba laten zien: van de vuurtoren tot aan San Nicolaas en van Palm Beach tot het Arikok. We hebben een dagje een 4x4 Jeep gehuurd en zijn hiermee vanaf de vuurtoren in het noorden, via de ruige oostkust naar de Natural Bridge gereden om vervolgens het Arikok National Park in te rijden. Een hobbelige, stoffige dag, maar wat hebben we gelachen en veel moois gezien! M’n vader zijn favoriete stranden bleken ook Boca Catalina en Baby Beach te zijn, hier hebben we dan ook een aantal middagen gezeten, gezwommen en gesnorkeld (de nieuwe hobby van zowel m’n vader als moeder;)). Voor mijzelf dus ook voor de laatste keer alle mooie plekken van het eiland gezien. Nog even overal mooie foto’s gemaakt voor in het album en genoten van alle fijne plekken. De 20e vloog mijn vader weer naar Nederland, een week voordat ik die kant op ging. Op dat moment voelde het heel dubbel: we hadden zo’n mooie week samen gehad, het liefst wilde ik toen al met hem mee! Maar goed, op het werk verwachtten ze mij nog voor drie diensten, dus dat was geen optie. Een dag later zag ik ook wel in dat dat niet zo handig zou zijn haha.

IMG_2421IMG_2390IMG_2385IMG_2374IMG_2358IMG_229720190916000550_IMG_2238

De laatste week stond in het teken van de laatste werkdiensten bij Respaldo en het bijbehorende afscheid van collega’s en cliënten. Ik had een traktatie meegenomen voor de cliënten en collega's, wat erg werd gewaardeerd. De collega's hadden een Aruba pakketje voor mij: verschillende souvenirs zodat ik Aruba niet zou vergeten! Verder pakte ik mijn spullen weer in de koffers en ging ik nog een paar keer naar het strand. Want zo wit als het zand hier is, de zee zo blauw als hier is en de zonsondergangen zo kleurrijk zijn, zijn ze in Nederland never nooit. Dus nog maar even bewust van genieten en beleven. Een van de dingen die ik zeker ga missen! Zaterdag 28 september vloog ik terug naar het koude kikkerlandje en zat mijn Aruba avontuur erop..! Een dubbel gevoel: veel zin om weer bij iedereen thuis te zijn, maar wat ga ik dit mooie eiland ook missen. Maar ja, wie weet kom ik nog eens terug ;) En ik heb de foto's en herinneringen natuurlijk.

Een van de eerdere blogs stond in het teken van tips & tricks. Hierbij nog een vervolg van wat tips die ik in de afgelopen tijd heb leren kennen:

• Baby Beach: pas eind mei was ik hier voor het eerst. Maar wauw, wat een pareltje is dat zeg. Een mooie baai met rustig knalblauw water en een ruim strand. Er zijn veel schaduwplekken onder de bomen of palapa’s. Daarnaast kun je er eventueel bedjes huren. En is het een prachtige plek om te snorkelen.
  • Divi Beach: een strand meer centraal gelegen op het eiland en waar je, zoals eerder beshreven, gratis op een strandbedje kunt liggen.
  • Casibari en Ayo rockformations: en dan vooral in deze volgorde gaan bekijken. Casibari is al mooi en indrukwekkend, maar Ayo is nog groter en meer indrukwekkend! Net of je in een aflevering van the Flintstones loopt.
  • Zeerovers Restaurant: al veel over gehoord, maar tot deze maand niet geweest. Ik ben een ‘’simpele’’ vis eter en houd het liever bij witvis, garnalen, vissticks etc. haha.  Samen met mijn vader, wel een vis liefhebber, een bezoekje gebracht aan Zeerovers. Je bestelt eerst je vis (onder andere garnalen en catch of the day), patat, gebakken banaan en ander lekkers. Vervolgens krijg je een nummer mee en wordt je eten aan tafel gebracht. Drankjes bestel je bij een ander loket. En wauw, wat een mooi terras! Je kunt aan het water zitten met dus uitzicht op zee. En heerlijk eten. Een leuke totaal ervaring.
  • Voor de sushi liefhebbers: Yami Yami of Sushi Factory. Heerlijke sushi voor een prima prijs. Er zijn meerdere sushi restaurants, maar veel zijn een stuk prijziger.
  • Que Pasa: leuk en lekker restaurant in Oranjestad met vriendelijk personeel.
  • ''De blauwe bus'': oftewel, de foodtruck-achtige bus die bij de vuurtoren staat. En ja, hij is dus blauw haha. En ze hebben een papegaai. Hier hebben ze de lekkerste smoothies van het eiland. Favoriet is de kokos smoothie!
  • ''De groene bus'': oftewel de Arucamba bus in Tanki Leendert waar ze Hollandse snacks verkopen. Voor je patatje mayo, kroket of bamischijf moet je hier zijn.
  • Huur een 4x4 Jeep en ga een dagje off road/door het Arikok National Park. Wij huurden de auto bij More4Less. Vriendelijk personeel, nette en betrouwbare auto, duidelijke uitleg en route tips. Daarnaast is het een lokaal/Arubaans bedrijf en geen grote keten. De oostkant van het eiland is zo anders dan de westkant, echt de moeite waard om een kijkje te nemen. Offroad in zo'n grote en sterke auto rijden was ook een leuke ervaring. Het Arikok is ook erg mooi en er zijn verschillende plekken om te bezoeken en te bekijken. Wij zijn vanaf de hoofdingang naar Dos Playa en Boca Prins gereden en vervolgens naar de Fontein en Quadrikiri grotten. Die laatste is het mooiste om te bekijken vonden wij. Bij deze raad ik het sterk af om met een normale auto het Arikok in te rijden. Er gaan wisselende verhalen de ronde, maar nu ik het zelf heb gezien kan ik zeggen: doe het NIET! De hoofdweg is nog wel redelijk te doen met een gewone auto, maar alle andere plekken niet.
  • Ga mee met een catamaran zeiltocht. Ik heb dit gedaan bij Octopus, maar er zijn diverse bedrijven die deze tochten aanbieden. Je kunt 's ochtends, 's middags of een sunset tocht boeken. Maar net wat je zelf leuk vindt.
  • Ga zonsondergangen bekijken. Ik krijg er geen genoeg van. Elke avond weer anders en vaak erg mooi. En blijf dan vooral even zitten nadat de zon onder is. Dan krijg je vaak de meest spectaculaire, kleurrijke luchten te zien. Mijn favoriete plekje is op het strand bij Fisherman's Hut/naast het Ritz Carlton hotel. Een rustig stuk strand waar veel boten langsvaren.

20190923235743_IMG_250720190923234655_IMG_2503

Ben je nog niet uitgelezen? Hierna is nog mijn afsluitende Aruba blog te lezen. Met daarin mijn totaal ervaring en een terugblik op mijn halfjaar op Aruba!

Ayo :)

1. Barbara Louisa:
    30 september 2019
    Bedankt Madelon voor de mooie verhalen en foto’s. Ik was half augustus voor drie weken op Aruba en heb een aantal van je tips gebruikt op mijn vakantie. We hebben een top vakantie gehad met mijn gezin. Heel anders toen mijn man en ik in 1994 daar met zijn tweeën waren. Ik heb nu al weer heimwee, echt 🌴🕶🥥🏖😥
  2. Madelon:
    30 september 2019
    Wat leuk om te horen! Aruba is een fijn eiland😀