3. De toerist uithangen en mijn Arubaanse verjaardag

15 april 2019 - Oranjestad-West, Aruba

Bon nochi,

Ja, ik weet het. Ik heb de belofte gedaan om de verschillen (en overeenkomsten) in de zorg tussen Nederland en Aruba te vertellen. Nadat ik de tweede blog online zette bedacht ik mij dat ik na twee weken de afdeling nog niet goed genoeg ken om dit weer te geven. Volgt dus nog :)

Dan ga ik verder waar mijn tweede blog eindigde. Maandag 8 april begon mijn tweede werkweek bij Respaldo. De ''inwerkperiode'' was nog steeds van kracht, wat inhoudt dat de andere nieuwe Nederlandse collega en ik deze week nog steeds over/teveel gepland zijn. Dit betekent dat we met veel personeel op de afdeling staan. Aan de ene kant handig, want zo maken vele handen licht werk. Aan de andere kant voelde ik mij op sommige momenten nutteloos, juist omdat er zoveel personeel was. Ik moet echt even mijn draai vinden op de afdeling, met de collega's en de cliënten. Dat is niet erg, dat hoort erbij! De Arubaanse collega's zijn behulpzaam en geïnteresseerd. Ik probeer de gesprekken in het Papiamento te volgen en herken hier en daar wat woordjes. Daarnaast ben ik begonnen met een online cursus Papiamento, leuk om te doen wanneer het even rustig op de afdeling is. Ook start volgende week een heuse inburgeringscursus voor nieuwe buitenlandse collega's. Hier maken we kennis met de cultuur en achtergrond van Aruba, interessant!

's Avonds besloot ik naar het noorden van het eiland te rijden, naar the California Lighthouse. Een witte vuurtoren op het uiterste puntje in het noorden van Aruba. Vanaf daar heb je een mooi uitzicht over het eiland. Naast dat ik hier een halfjaar woon en werk, wil ik natuurlijk ook alle highlights van het eiland zien :) Toen de zonsondergang begon reed ik terug naar Arashi Beach. Een strandje welke rustiger is dan bijvoorbeeld het toeristische Palm Beach. Hier heb ik weer even geoefend met mijn camera om dé perfecte zonsondergang foto's te maken. Met het resultaat ben ik best tevreden! (hierbij zal ik ook even ongegeneerd reclame maken voor mijn Instagram pagina: Pics of Madelon. Volg deze pagina voor meer foto's van Groningen, Aruba en meer!)

20190414_1343211969-12-31 08.00.00 1

Drie dagdiensten later was ik donderdag een dagje vrij. Heerlijk. Niet de wekker hoeven zetten (en alsnog om 7 uur wakker zijn) en m'n eigen gang gaan. De dag begon met een bezoekje aan de radiologie afdeling van het ziekenhuis voor een röntgenfoto van mijn borstkas (X-thorax foto), deze behoort nog tot de medische keuring van vorige week. Een nummertje trekken en plaats nemen in de bomvolle wachtkamer. Door collega's was ik voorbereid op lang wachten. E-reader mee en ik vermaakte mij wel. Uiteindelijk was ik vrij ''vlot'' aan de beurt, na een uur stond ik weer buiten. Even langs HR om wat te bespreken en vervolgens met de nieuwe huurbaas afgesproken bij mijn nieuwe appartement om het huurcontract te tekenen. Daarna was ik echt vrij! Ik had een snorkel set gehuurd en besloot weer naar Arashi Beach te rijden. Zwemmen, snorkelen, zonnen en lezen... Het leek voor even wel vakantie.

Snapchat-533160908

Vrijdag, zaterdag en zondag stonden er weer dagdiensten op de planning. Én zaterdag was ik jarig, ik ben 25 jaar geworden! Ik had iets lekkers voor de cliënten en collega's meegenomen wat erg werd gewaardeerd. Er werd voor me gezongen en gedanst, ik ben door 20 man gefeliciteerd en werd zowel 19 als 29 jaar geschat. Thanks jongens haha. 's Avonds ging ik met een collega een cocktail drinken op Surfside Beach en daarna gingen we op aanraden van Arubaanse collega's uit eten bij Peanuts. We hebben een gezellige avond gehad met lekkere drankjes en Arubaans eten. Stappen zat er niet in, gezien we beide zondag om 7 uur weer moesten werken.

20190413_180832

Ik merk dat ik moet wennen aan de 40 uur durende werkweek. In Nederland is 32 tot 36 uur in de zorg werken veel, hier is het standaard om 40 uur per week in de zorg te werken. Er worden dan ook geen uitzonderingen gemaakt, al mijn collega's werken zoveel! Zelfs een collega van 60+. We werken allemaal onregelmatige diensten, wat inhoudt dat je afwisselend dag-, avond- en nachtdiensten werkt. Deze week heb ik zes van de zeven dagen gewerkt, dat hakt er wel even in. Zal vast wennen en veranderen als ik hier langer werk.

Komende week heb ik een rustige werkweek. Maar drie avonddiensten en het hele Paasweekend vrij. Daarnaast ga ik volgend weekend verhuizen naar mijn onderkomen voor de rest van de tijd op Aruba. Zin in!

Naast mijn standaardzinnetje ''Wil je niks missen? Schrijf je dan in voor de mailinglijst'' ook de vraag om een reactie achter te laten! Heb ik ook wat te lezen ;)

Zonnige groetjes maar weer, ayo!

1. Tinka:
    15 april 2019
    Super leuk Mad! Klinkt als een top verjaardag. Heel benieuwd hoe je nieuwe verblijfplaats zal zijn en of je ruimte hebt voor ons ;-)
    dikke tûût