2. De eerste (werk) dagen op Aruba

8 april 2019 - Oranjestad-West, Aruba

Bon dia,

Waar mijn eerste blog eindigde, zal ik deze tweede blog vervolgen.
Het eerste weekend op Aruba heb ik rustig aan gedaan, rondgereden en -gekeken, het strand van Eagle Beach bezocht en vooral lekker bij het zwembad gelegen (moet toch een Arubaans tintje ontwikkelen hier..). Maandag 1 april was mijn eerste werkdag bij Respaldo. De dagdienst begint hier vroeg, 6.50 uur, wat betekent dat je ook vroeg vrij bent, 14.50 uur.
Met mijn werkshirt aan en sleutels mee vertrok ik vroeg van huis. Eenmaal op de afdeling aangekomen bleek er nog een Nederlandse verpleegkundige te beginnen! Er was minder vast personeel dan gedacht, waardoor de eerst inwerkdag iets anders verliep dan gebruikelijk. Begonnen met het lezen van informatie over de afdeling, verpleegkundige taken en het inlezen van de dossiers van de cliënten. Vervolgens hebben we samen een beetje rondgekeken op de afdeling en kennis gemaakt met cliënten. Deze eerste dag hebben we vooral veel meegekeken en informatie gekregen. De collega's praten onderling Papiamento, hiervan versta ik (nog) maar een paar woordjes wat het lastig maakt gesprekken te volgen. De rapportage en overdracht gaat gelukkig wel in het Nederlands. Tegen 15 uur was ik weer thuis, vol indrukken van deze eerste werkdag. Boodschappen gedaan en het zwembad maar weer ingedoken :)
Op de tweede dag zijn we beide mee de vloer op geweest om samen met een collega de ochtendzorg te leren en uit te voeren. Daarna gaan alle cliënten ontbijten en keert de rust een beetje terug. Druk geoefend om de namen van collega's en cliënten uit het hoofd te leren!
Op de derde dag zijn we gestart met het zelf uitvoeren van de zorg aan cliënten. Fijn om wat te kunnen doen, al is het 's ochtends al lekker warm om druk te zijn!

Na het werk heb ik een medische keuring ondergaan. Een aantal onderzoeken en vitale functies verder bleek ik goed gezond en kon ik thuis mijn bikini weer aantrekken.
Er werkt nog een Nederlandse verpleegkundige op de afdeling en we besloten om vanavond met zijn drieën wat te gaan eten bij the Local Store en daarna naar de salsa avond te gaan bij Bugaloe. Daar kun je iedere woensdagavond een gratis salsa les volgen. Begonnen met de basispasjes en vooral veel gelachen. Ondertussen sloten er nog een aantal Nederlandse en Belgische verpleegkundigen aan die in het ziekenhuis werken.

Omdat ik de volgende dag weer een dagdienst had, ben ik niet al te laat naar huis gegaan. Donderdag was dag 4 in de reeks van 5, nog even volhouden tot het weekend haha. Collega's en cliënten leren mij steeds beter kennen (en ik hun) waardoor het contact iets persoonlijker wordt. Vrijdag was dag 5/5, stiekem wel fijn dat ik om 15 uur weekend had. Veel nieuwe indrukken, een andere taal, een andere temperatuur en vijf vroege diensten hakten er in (mede verpleegkundigen herkennen dat vast ;)).

Na het werk ben ik met een van de Nederlandse collega's naar Divi Beach geweest, zó gek en bijzonder dat dat kan na het werk! Een prachtig, rustig strand met een knalblauwe zee. Al dobberend in zee spraken we nog maar weer een uit wat vet het is dat we op dit eiland wonen en werken:)

1969-12-31 08.00.00 1 (1)1

De dag afgesloten met een lekkere cocktail en vervolgens allebei naar ons eigen huisje gegaan.

Snapchat-891765953

Zaterdag was ik redelijk op tijd wakker (werkritme...) En besloot ik naar Oranjestad te rijden. Parkeren is daar een probleempje, dat ondervond ik ook na een aantal rondjes gereden te hebben. Beetje rondgestruind, maar het was me eigenlijk te warm haha. Boodschappen gehaald en naar het strand gegaan. Daar werd ik gezandstraald door de stevige wind. Zwembad was toch prettiger..!

'S avonds een eind over het strand gewandeld en wederom een prachtige zonsondergang gezien. Deze ga ik dit halfjaar sparen denk ik :)

20190406_183944

Zondag ben ik bij een appartement wezen kijken voor na deze eerste maand. Voor de eerste maand op het eiland wordt door het ziekenhuis voor buitenlands personeel een appartement en een huurauto geregeld- en betaald, in deze maand moet ik zelf een onderkomen en autootje zoeken (en bekostigen). Een mooi complex met een zwembadje en veel andere Nederlanders die op Aruba werken of stage lopen. En 2 vliegen in 1 klap: de verhuurder bood me ook een huurautootje aan voor een prima prijs.

Het complex waar ik nu verblijf is nieuw, luxueus en prijzig dus hier blijven is helaas niet mogelijk haha. Ook rijd ik in een grote en dure auto waar ik aan het einde van de maand afscheid van moet nemen.

Nog even bellen met het thuisfront, door het tijdsverschil van 6 uur moet dit een beetje gepland worden, en verder relaxen maar.

Omdat er verschillen tussen werken als verpleegkundige in Nederland en op Aruba zijn, ben ik van plan deze te verzamelen en op te schrijven voor een nieuwe blog. Wil je die niet missen? Schrijf je dan in voor de mailinglijst!

Op naar de tweede werkweek en tweede week op het mooie, warme Aruba.

Ayo en bon siman (tot ziens en een fijne week)!

1. Sabrina:
    8 april 2019
    Leuk zussie is mooi verhaal mooi dat het leuk is
  2. Aafke:
    8 april 2019