4. Meer highlights van het eiland gezien en verhuizen

22 april 2019 - Noord, Aruba

Bon nochi,

Jeetje. De tijd vliegt hier. Mijn vierde verhaal en ik ga mijn vierde week op Aruba in. Zoals in mijn vorige blog geschreven had ik de afgelopen week een rustige werkweek. Maandag begon met een vrije dag, welke ik met een verpleegkundige die ook in mijn appartementencomplex verblijft heb besteedt. 's Ochtends vertrokken we om 8 uur naar het Arikok Nationaal Park. Dit park is 34 km2 groot en ligt in het noord-oosten van Aruba. Het park beslaat ongeveer 18% van het gehele eiland (bron: Arikok National Park). We reden naar the Natural Bridge, waar een informatiepunt en eetgelegenheid met parkeerplaats is. Alles was nog gesloten en we besloten zelf maar een eind te gaan lopen. Deze kant van het eiland is zó anders dan de westkant met haar witte stranden, palmbomen en knalblauwe zee! Hier is het ruig, ongerept, rotsachtig en onbevolkt. Wauw. We keken onze ogen uit. We kwamen aan bij een mini strandje waar schildpadden vaak hun eieren leggen om uit te broeden. Vervolgens, dachten we, kwamen we aan bij een prachtige ''natural bridge''. Uitgesleten rots en koraal wat een brug vormt. Even een fotoshootje en genieten van de plek. De kaart op Google Maps gaf aan dat we de échte natural bridge allang gepasseerd hadden. Op zoek naar deze brug dus! Deze bleek vlak naast het informatiepunt te liggen en was ons niet opgevallen... Mooi, maar niet zo bijzonder als de eerste die we zagen. Toen we ons omdraaiden kwam er net een enorme groep met toeristen in jeeps aan. We vertrokken net op tijd haha. Door naar de Bushiribana goudmijn. Een ruïne waar in het verleden goud is gewonnen. Ook hier waren veel toeristen te vinden...

1969-12-31 08.00.00 2 (1)51969-12-31 08.00.00 3

Het begon al aardig warm te worden dus gingen we weer naar onze appartementen. Even lunchen en door naar een meer ontspannen middagactiviteit: snorkelen bij Boca Catalina Beach. Onderweg heb ik m'n eigen snorkelset gekocht die ik gelijk kon testen. Wow, wat veel moois onderwater! Ik heb veel verschillende soorten vissen gezien, van pimpelpaars tot gestreept en blauw. Én we spotten zelfs een paar zeesterren. Snorkelen, zonnen, chillen en kletsen: best lekker zo'n vrije dag.

1969-12-31 08.00.00 2 (1)7

Aan het einde van de middag gingen we rozig huiswaarts en maakten we plannen voor het avondeten. Geen zin om te koken dus we besloten met een andere arts uit het complex uit eten te gaan bij een restaurantje in de buurt. Lekker gegeten en wederom leuk gepraat..!

Dinsdag, woensdag en donderdag moest ik voor het eerst avonddiensten werken. Dus 's ochtends was ik vrij, best fijn. Tegen half 3 vertrok ik naar het werk en draaiden we fijne, rustige avonddiensten. Woensdag was de eerste les van de inburgeringscursus. We hebben veel geleerd over het ontstaan van Aruba en de geschiedenis van het eiland. De volgende lessen gaan we andere onderwerpen behandelen. Vrijdag ging ik verhuizen naar mijn nieuwe onderkomen voor de rest van mijn tijd op Aruba. Met een volle auto vertrok ik naar m'n appartementje. Niet zo groot en luxe als waar ik was, maar dikke prima voor mij alleen! Ook m'n nieuwe autootje stond klaar.

20190419_12481320190419_124737_LI

Nadat ik alles had uitgepakt en een plekje had gegeven ging ik weer met de collega uit mijn vorige complex op pad. Dit keer startten we bij de Donkey Sanctuary, een plek waar gewonde of oude ezels worden opgevangen op het eiland. Er liepen een heleboel dieren rond en we hebben ze zelfs (een beetje bang, dat wel haha) gevoerd. Door naar de volgende stop: San Nicolaas. Een dorpje in het zuiden van Aruba waar veel muurschilderingen te vinden zijn. Het dorp was aardig uitgestorven en rustig, de schilderingen daarin tegen prachtig!

1969-12-31 08.00.00 1 (1)81969-12-31 08.00.00 2 (1)920190419_150247

De auto maar weer in en op naar de volgende plek: Mangel Halto. Een soort strand met een mangrovebos. Hier zaten veel locals in groepen lekker te chillen in de schaduw van de bomen. Een mooie, rustige plek om af te koelen!

20190419_163545

We besloten zelf ook te willen afkoelen, en wel op Surfside Beach. Daar troffen we een paar andere Nederlandse verpleegkundigen waar we een tijdje mee hebben gekletst. 's Avonds kwam ik bekaf thuis en dook ik lekker m'n nieuwe bed in.

Zaterdag begon ik de dag met boodschappen doen. Dit keer bij een bijzondere winkel: met zowel een supermarkt, interieurwinkel als bouwmarkt in een. Kan heel handig zijn. Denk ik. Haha. 's Middags rustig aan gedaan want aan het einde van de middag stond een tocht met een catamaran op de planning. Met een groep Nederlanders gingen we de Caribische zee op. Er gingen verpleegkundigen, artsen, docenten en anderen mee, een diverse groep dus. Muziekje stond aan, de cocktails werden gemaakt en varen maar. We voeren een eind langs de westkust en gingen voor anker voor het strand van Boca Catalina. Hier kon je zwemmen of met een schommel het water induiken. Toen we terug voeren ging de zon onder, mooi! Daarna ging de groep naar de Bugaloe. Met een aantal mensen gegeten en daarna begon de karaoke avond. Een aantal Amerikanen lieten me even versteld staan, jeetje wat konden ze zingen. Een Nederlands hitje kon natuurlijk niet ontbreken, dus klonken er ook nummers van André Hazes en Guus Meeuwis. Een gezellige avond!

Zondag was het eerste Paasdag. Ik heb maar een eitje gekookt een later een acaïbowl gekocht bij Eduardo's Beach Shack om het Paasgevoel een beetje te ervaren, de rest van de middag ben ik lekker buiten op het strand geweest.

20190421_13500120190421_153218

Ik woon maar zo'n 7 minuten rijden vanaf een fijn strandje, wat 'n luxe eigenlijk. Aan het einde van de middag ging ik even terug naar huis om vervolgens de zonsondergang te bekijken op een ander strandje. Hier zijn veel kitesurfers en windsurfers te vinden, een mooi gezicht bij de ondergaande zon. Vanavond was 'n goeie, wauw..!

IMG_1924

Hier op Aruba is het niet altijd rozengeur en maneschijn hoor, ook ik heb af en toe een baaldagje. Dat hoort erbij en is ook prima. Dat heb je in Nederland af en toe ook wel. Het is dan fijn om even met het thuisfront te bellen en even je zinnen te verzetten. Ik ben hier nog maar relatief kort en er zijn zoveel dingen veranderd ten opzichte van Nederland! Hier zijn gaat met ups en downs, en de ups hebben gelukkig de overhand. Het heerlijke weer, de prachtige omgeving en de kans dat ik hier mag- en kan zijn maakt mij blij en stiekem ook een beetje trots.

Over een maandje komen mijn eerste ''gasten'' uit Nederland, hier kijk ik erg naar uit! Ik ga ze als een heuse gids het eiland laten zien ;)

Voor nu: bon pasku en ayo maar weer (fijn Pasen en tot ziens)!

1. Herm en Rina:
    22 april 2019
    Wat leuk om met jou mee te kijken op het eiland, en wat een mooie dingen heb je al gezien.
    Blijf vooral veel mooie zonsondergangen vastleggen! 🌄
  2. Alien:
    22 april 2019
    Leuk om een beetje met je mee te kijken( lezen) hoe je verblijf op het mooie Aruba eruitziet. Wat een mooie ervaring en wat zul je veel leren over het land, het werk en jezelf. Geniet ervan!
  3. Aafke:
    Zo leuk mad!!! Wish I was that first guest 😪