1. Laatste dagen in Nederland en aankomst op Aruba

30 maart 2019 - Oranjestad, Aruba

Bon dia,

Tijd voor mijn eerste verhaal op deze blog!

De laatste weken/dagen in Nederland ben ik bezig geweest met de voorbereidingen van mijn vertrek. Verhuizen uit Groningen, spullen verzamelen om mee te nemen naar Aruba, kleding en schoenen uitzoeken (best lastig hoor, alleen maar zomer kleding meenemen ;)), de laatste dingetjes regelen en afscheid nemen van mijn familie en vriendinnen...

Zaterdag 23 maart heb ik een gezellige avond gehad met mijn vriendinnen. Samen met m'n moeder heb ik lekkere gerechten gekookt, waar iedereen van smulde. De wijn van m'n vader viel ook in de smaak geloof ik. Ik heb leuke cadeaus gekregen om mee te nemen naar Aruba (dankzij het pakje kaarten met foto's welke ik van Hilde kreeg, zijn de meiden er toch een beetje bij op Aruba haha). Zondag 24 maart gedag gezegd tegen mijn opa, van hem moet ik veel plezier maken en goed oppassen natuurlijk...!

20190323_212644

En toen brak de dag van mijn vertrek aan, 28 maart. Samen met mijn ouders vertrok ik rond 8 uur richting Schiphol. Samen wat gedronken en toen kwam het moment... Slik. Ik ga echt vertrekken! Met een lach en een traan afscheid genomen van mijn ouders en vervolgens door de controles. Aangekomen bij de gate  kon ik even later boarden. Eenmaal aan boord bleek er een internationale storing te zijn in het computersysteem van KLM, hierdoor konden de overige passagiers niet boarden en kon het beladingsgewicht niet worden berekend... Na drie kwartier begon de storing op te lossen en kwamen de andere passagiers aan boord. In totaal ruim een uur vertraging opgelopen maar het kwam goed! De vlucht kon beginnen. Films kijken, lezen, schrijven, muziek luisteren. Je moet toch wat tijdens die 10 uur durende vlucht haha. Na een lange zit landden we drie kwartier later dan gepland op Aruba! Vanuit het vliegtuig de blauwe zee en stranden al kunnen zien, aangekomen op het vliegveld voelde de temperatuur ook gelijk tropisch.

Stempel halen, bagage van de band plukken, huurauto ophalen en op naar het appartement (auto en appartement zijn de eerste maand door het ziekenhuis geregeld, top!). In het donker, in een gloedje nieuwe (automaat!) auto langs de kust van Oranjestad richting mijn onderkomen. Thanks to Google maps, want in één keer goed gereden. De vriendelijke beveiliger bracht mij en mijn bagage naar het appartement. En toen kwam het besef: Yes! Ik ben op ARUBA! Dat heb ik toch maar mooi in m'n eentje geflikt. De airco stond al te loeien, wat hier geen overbodige luxe is, koffers open gegooid en mijzelf geïnstalleerd voor de eerste nacht. Moe maar toch ook hyper proberen te gaan slapen. Een gebroken nacht en om 5 uur kon ik de slaap niet meer vatten. Iets met een jetlag denk ik . Dan maar iets nuttigs doen: een stuk van deze blog schrijven :)

En tsja, verder het nuttige ook maar met het aangename combineren: om half 8 's ochtends lag ik al in het zwembad om wat baantjes te trekken. Douchen, ontbijten en op naar de HR afdeling van het ziekenhuis voor een aantal formaliteiten. Vervolgens door om een personeelspas van het ziekenhuis te laten maken (ergens achterin de wasserij van het ziekenhuis zat een vrouw met een digitale camera die een óntzettend mooie foto van mij heeft gemaakt en een pasje heeft afgedrukt..). En omdat ik toch in de buurt was ben ik gelijk naar Respalo gelopen om kennis te maken. De zorgmanager reageerde erg enthousiast op mijn onverwachte bezoekje! De sleutels en werk t-shirts in ontvangst genomen en naar de afdeling gelopen waar ik ga werken. Daar werd mij 1. aangeboden om mij Papiaments te leren en 2. medegedeeld dat ik nog erg ''wit'' ben haha. Aan dat laatste ga ik zeker werken ;) Maandag zal mijn eerste werkdag zijn, ik ben erg benieuwd en nieuwsgierig hoe dat er aan toe zal gaan!

Ik had al gehoord dat er een Jumbo supermarkt in een Arubaans jasje op het eiland is en aangezien mijn keukenkastjes- en koelkast nog aardig leeg waren wilde ik die wel eens met eigen ogen zien. En ja hoor, ik heb niks te veel gezegd. Van buiten is het de ''Super Food Plaza'', van binnen een Nederlandse Jumbo gecombineerd met Amerikaanse producten. Ik keek mijn ogen uit. En ik hoef niks van mijn Nederlandse guilty pleasures te missen: van hagelslag en pindakaas tot cassis, kroketten en Nederlands fruit: alles is voor handen (een tikkeltje duurder dan de Nederlandse Jumbo, dat dan weer wel...).

20190329_120727

Na deze enerverende ochtend moest ik me toch maar eens aan het Arubaanse/Caribische leven wagen. En waar kon dat beter dan aan de rand van het zwembad, in de zon, 29 graden en een lekker briesje. Hier kan ik (na werktijd) wel aan wennen hoor! Naar goed gebruik ook maar wat Amstel Bright bier ingeslagen, je moet je wel een beetje aanpassen toch?!

Snapchat-1022892974

Aan het einde van de dag had ik het ingenieuze plan om de zonsondergang op het strand van Eagle Beach te gaan bekijken (welgeteld vijf minuten lopen vanaf het appartement). Helaas was het bewolkt waardoor het niet helemaal was wat ik mij er van voorstelde, maar ach: ik heb nog zo'n 6 maanden te gaan om het nogmaals te zien..! Ondanks de wolken was het alsnog een mooi strand, echt wat ik mij van Aruba heb voorgesteld. Wit zand, een briesje en een helder blauwe Caribische zee. Toch maar wat geoefend met fotograferen om bij een onbewolkte zonsondergang alvast de beste posities te kennen :)

20190329233907_IMG_185220190329233300_IMG_184520190329233014_IMG_1839

En zo loopt mijn eerste dag op Aruba ten einde en heb ik al een heel verhaal getypt zie ik. Dit weekend ga ik het eiland een beetje verkennen, bijkomen van het vliegen en de jetlag en mij voorbereiden op mijn eerste werkweek. Ik ga proberen deze blog bij te houden en regelmatig nieuwe verhalen te schrijven zodat jullie op de hoogte blijven van mijn belevenissen alhier!

Voor nu: bon nochi en te otro biaha (goedenavond en ik zie je later)!

PS: wil je geen verhaal missen? Meld je dan aan voor de mailinglijst